HomeFAQSearchRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
TGPL @ facebook
 
Click
 
 
Bilik Tetamu
Organisasi Teratak Gambar
Chairman
 
Vice Chairman
 
CEO
(Founder)
 
 Directors
(Administrators)
 
Secretary
 
General Manager
(Super Moderator cum Admin)
 
Technical Manager
(Technical Moderator)
 
Managers
(Moderators)
  
Assistant Manager
(Junior Moderator)
 
Chatbox Manager
(Chatbox's Moderator)
 
Marketing Executive
(Active in recruiting new members)
 
Executive
(Most active members)
Latest topics
» Ex Communication A Novel Epub Bud
Tue Oct 11, 2016 1:17 am by laquthaddljfyld

» Ex Communication A Novel Epub Bud
Tue Oct 11, 2016 12:15 am by laquthaddljfyld

» tanda tanda awal jatuh cinta
Sun Dec 16, 2012 2:48 am by apai_chey

» Mengapa Jam Menunjukkan Jam 10.10 ?
Wed Dec 12, 2012 9:33 am by apai_chey

» Adakah anda dapat cari kesilapan?
Thu Dec 06, 2012 4:43 am by fais

» kenduri besar-besaran
Thu Dec 06, 2012 4:40 am by fais

» Hantu Jenglot yang dikaji oleh Seekers Malaysia
Thu Dec 06, 2012 4:38 am by fais

» assalamualikum
Thu Dec 06, 2012 4:35 am by fais

» Fasha sanda kaki rokok?
Thu Dec 06, 2012 4:33 am by fais

» Serangga Pelik Berbentuk Daun
Thu Dec 06, 2012 4:29 am by fais

» Mata Dalam Kemaluan?...
Thu Dec 06, 2012 4:23 am by fais

» Uri Manusia Dibuat Sup Untuk Kecantikan ?
Thu Dec 06, 2012 3:58 am by fais

» lubang gergasi
Sun Apr 29, 2012 6:10 pm by qaidah

» Fosil Bulu Burung Pertama Ditemui
Sun Apr 29, 2012 6:07 pm by qaidah

» dirakamkan semasa kebakaran
Sun Apr 29, 2012 5:57 pm by qaidah

Poll
Teratak Gambar Pte. Ltd
Membosankan
9%
 9% [ 5 ]
Biasa
14%
 14% [ 8 ]
Menarik
78%
 78% [ 45 ]
Total Votes : 58
Disclaimer
TGPL  does not guarantee the reliability, completeness, accuracy, timeliness or up-to-date-ness of the material presented on the Forum Board. The material (photos, videos or texts) is published "as is", and does not represent the official views and opinions of TGPL.
 
• Any reliance upon the Material presented on these forums shall be at User's own risk.TGPL does not review the substance of the content posted by users on these forums and is therefore not responsible for any of such content. TGPL merely provides a space for its users to express and exchange their own opinions.
 

Share | 
 

 Identiti IBLIS!!

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
faizal
VIP
VIP


Male
Posts : 143
Age : 34
Location : Selangor
Status : Bujang
Joined : 2008-12-30

PostSubject: Identiti IBLIS!!   Tue Jul 21, 2009 4:15 pm

Back to top Go down
http://www.yahoo.com
sham_j80
VIP
VIP


Male
Posts : 113
Age : 36
Location : johor the great
Status : married
Joined : 2009-03-19

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Tue Jul 21, 2009 4:59 pm

Ooooo.....
Back to top Go down
ilhamhainy
Manager
Manager


Female
Posts : 1342
Age : 41
Location : JBI
Status : married
Joined : 2009-02-11

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Tue Jul 21, 2009 7:11 pm

wallaaaa....iblis pon da ada my kad... huarghhh
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Jul 22, 2009 12:26 am

negeri belah mn tu
Back to top Go down
ilhamhainy
Manager
Manager


Female
Posts : 1342
Age : 41
Location : JBI
Status : married
Joined : 2009-02-11

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Jul 22, 2009 12:34 pm

dia punya poskod pon dasaattt huarghhh
Back to top Go down
zam
VVIP
VVIP


Posts : 2302
Joined : 2008-06-20

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Jul 22, 2009 12:52 pm

iblis mmg lelaki je ke?

_______________________________________________
Back to top Go down
http://tgpl.forumotion.com
ilhamhainy
Manager
Manager


Female
Posts : 1342
Age : 41
Location : JBI
Status : married
Joined : 2009-02-11

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Jul 22, 2009 2:30 pm

Iblis


Iblis berasal daripada golongan jin seperti disebut Allah dalam Al-Quran Al
Kahfi (18:50).


50. dan (ingatkanlah
peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada
Adam"; lalu mereka sujud melainkan Iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap
perintah Tuhannya. oleh itu, Patutkah kamu hendak menjadikan Iblis dan
keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib Yang menjadi pemimpin selain
daripadaku? sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. amatlah buruknya bagi
orang-orang Yang zalim: pengganti Yang mereka pilih itu.






Sememangnya manusia tidak mampu menguasai golongan jin. Bagi Nabi Sulaiman
(AS), baginda dapat menguasai jin kerana diberi anugerah berbuat demikian dan ia
adalah antara syariat dan mukjizatnya, Al-Quran An-Naml (Q27:17)





17. dan dihimpunkan
bagi Nabi Sulaiman bala tenteranya, dari jin dan manusia serta burung; lalu
mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanan masing-masing.






Dalam Al Quran perkataan Iblis hanya ditemui dalam bentuk tunggal
(singular) yang membawa maksud satu iblis. Syaitan pula dalam Al Quran terdapat
dalam bentuk tunggal iaitu syaitan dan bentuk jamak (plural) iaitu syayaathiin.
Dengan ini bolehlah dijelaskan bahawa iblis adalah dari golongan jin yang
asalnya satu (tunggal) yang menjadi asal usul keturunan bagi semua anak cucu
syaitan dari golongan jin sehingga masa kini. Lihat Al Quran Al A’raaf:14





14. Iblis berkata: berilah tempoh kepadaKu hingga hari mereka
dibangkitkan (hari kiamat)".



15. Allah berfirman: "Sesungguhnya Engkau dari golongan Yang
diberi tempoh (ke suatu masa Yang tertentu)".



16. Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) menyebabkan
daku tersesat (maka) Demi Sesungguhnya Aku akan mengambil tempat menghalangi
mereka (dari menjalani) jalanMu Yang lurus;



17. "Kemudian Aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari
belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak
akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".



18. Allah berfirman: "Keluarlah Engkau dari syurga sebagai makhluk
Yang terhina serta terusir. Sesungguhnya sesiapa di antara mereka Yang
menurutmu, tetaplah Aku akan memenuhi neraka jahanam Dengan (golongan) kamu
(yang derhaka) semuanya;






Dari keterangan Al Quran Al A’raaf:14-18 di atas, dapat ditafsirkan bahawa
Allah telah memberi izin kepada iblis untuk panjang umurnya (hingga beribu
tahun ?) untuk memainkan peranannya iaitu tidak lain dan tidak bukan untuk
menyesatkan manusia dan jin lainnya.









Nabi SAW bersabda: “sesungguhnya
syaitan (dari golongan jin) itu berjalan dalam diri manusia mengikuti
perjalanan darah, maka dari itu aku khuatir bahawa syaitan akan melemparkan
sesuatu kejahatan dalam hati kamu. (HR. Bukahri Muslim”).






Syaitan jin termasuk makhluk ghaib / halus yang dapat menyelinap ke segala
tempat dalam keadaan bagaimanapun. Dia dapat masuk ke dalam tubuh manusia
mengikuti aliran darah sehingga ia dapat
berleluasa menggoda dan menyebarkan kerosakan kepada manusia sebagaimana
isyarat hadis di atas.





Dorongan kejahatan dalam diri kita boleh datang dari nafsu dan juga dari dorongan syaitan atau iblis.
Sebenarnya adalah mudah untuk mengenali hasil tugasan mereka melalui tusukan ke
hati ini. Namun yang lebih penting selepas ini adalah untuk mengenalpasti
syaitan di kalangan manusia yang terus bertugas untuk menjerumuskan manusia ke
neraka. Seorang manusia sukar menjadi jahat apabila terdedah kepada syaitan jin
dan iblis semata-mata tetapi seseorang manusia amat mudah terjerumus kepada
kejahatan hasil dari pengaruh syaitan
manusia yang menjadi sahabatnya.





Ingatlah bahawa setiap kali kita melakukan kejahatan ingkar perintah Allah,
Allah akan menghadiahkan syaitan dari golongan jin bernama Qarin yang menjadi satu
lagi teman setia yang tidak lekang yang akan terus menggoda dan menjerumuskan
pelaku ke neraka seperti ayat Al Quran Az Zukhruf 43:36





36. dan sesiapa Yang tidak
mengindahkan pengajaran (Al-Quran Yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha
Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya),
lalu menjadilah Syaitan itu Temannya Yang tidak renggang daripadanya.





Sekian buat kali ini, wassalam wallahualam
Back to top Go down
avit
Senior Staff
Senior Staff


Male
Posts : 55
Age : 46
Location : Ampang
Status : Married
Joined : 2009-07-21

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Jul 22, 2009 4:47 pm

oooooo
Back to top Go down
Spawn
General Manager
General Manager


Male
Posts : 3837
Age : 32
Location : Dasar Laut
Status : pembunuh upahan
Joined : 2008-07-01

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Jul 22, 2009 7:37 pm

warga Malaysia ke?
Back to top Go down
http://teratak.forumotion.com
casper
Executive
Executive


Male
Posts : 329
Age : 30
Location : rumah di kuantan, studo di bangi
Status : single but not available
Joined : 2009-03-25

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Thu Jul 23, 2009 10:09 am

2 ar...warga negara m'sia die ni....dpt PR kot
Back to top Go down
avit
Senior Staff
Senior Staff


Male
Posts : 55
Age : 46
Location : Ampang
Status : Married
Joined : 2009-07-21

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Thu Jul 23, 2009 10:32 am

Sbb tu dkt M'sia dah ramai yg trikut-ikut prangai yg punye Identiti tu.... dah ramai yg x reti hormat org tua2, menyamun, org tua plak prangai menjadi-jadi, haruan makan ank pun tambah ramai... ni mnunjukan Dunia dah Uzur.... pale
Back to top Go down
fea
New Staff
New Staff


Female
Posts : 14
Age : 32
Location : underdeath
Status : syntax error
Joined : 2009-07-17

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Thu Jul 23, 2009 10:58 am

anak2 dorang ada mykid x?
Back to top Go down
terebai
Executive
Executive


Male
Posts : 941
Age : 30
Location : bintulu
Status : single
Joined : 2009-02-27

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Thu Jul 23, 2009 5:20 pm

oh ada ka
Back to top Go down
nurulshafika2692
Executive
Executive


Female
Posts : 3436
Age : 24
Location : Serdang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
Status : single and available (nak berkenalan??????)
Joined : 2009-06-20

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Mon Aug 31, 2009 9:17 am

apalah malang sangat jadi mykad???????
dieksploitasi jadi benda lain...
Back to top Go down
http://www.nurulshafikaahmad.blogspot.com/
ultraman
Senior Staff
Senior Staff


Male
Posts : 34
Age : 28
Location : lubang kubur
Status : tengah cari
Joined : 2009-09-09

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Sep 09, 2009 12:07 pm

alamak...iblis warganegara malaysia la...cantik iblis post dalam kp....
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Tue Sep 15, 2009 12:36 am

kenapa la kerajaan kasi kerakyatan pada dia
Back to top Go down
mfarishlando
Marketing Exec.
Marketing Exec.


Male
Posts : 5348
Age : 37
Location : malacca
Status : married
Joined : 2009-08-01

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Tue Sep 15, 2009 10:06 pm

tanda kiamat gak ni
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Tue Sep 15, 2009 10:56 pm

oooo..tanda kecil ni
Back to top Go down
ctie
VIP
VIP


Female
Posts : 122
Age : 31
Location : atas Bumi
Status : single
Joined : 2009-09-03

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Sep 16, 2009 11:04 am

Iblis ni lelaki ja ka?...
xda pompuan ka?...
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Sep 16, 2009 3:27 pm

ada.....
Back to top Go down
milwallbrick
Manager
Manager


Male
Posts : 1858
Age : 46
Location : pasir bedengung
Status : tanyer bini haku..
Joined : 2009-05-29

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Sep 16, 2009 3:40 pm

mana satu...
Back to top Go down
kudakulari
Manager
Manager


Male
Posts : 3087
Age : 32
Location : kuala rompin
Status : bujang
Joined : 2009-03-13

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Thu Sep 17, 2009 6:00 am

kalau rambut panjang tu iblis perempuan..
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Fri Sep 18, 2009 10:42 am

pengkid pon ada
Back to top Go down
mfarishlando
Marketing Exec.
Marketing Exec.


Male
Posts : 5348
Age : 37
Location : malacca
Status : married
Joined : 2009-08-01

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Wed Sep 23, 2009 8:52 am

yg pondan pon da ramai skang ni
Back to top Go down
nurulshafika2692
Executive
Executive


Female
Posts : 3436
Age : 24
Location : Serdang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
Status : single and available (nak berkenalan??????)
Joined : 2009-06-20

PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Sat Sep 26, 2009 11:22 pm


kalau rambut panjang tu iblis perempuan..

terasa plak ika....
Back to top Go down
http://www.nurulshafikaahmad.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubject: Re: Identiti IBLIS!!   Today at 10:32 pm

Back to top Go down
 
Identiti IBLIS!!
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Iblis sprites

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
TGPL : Teratak Gambar Pte. Ltd. :: Koleksi Gambar di TGPL :: Gambar Pelbagai-
Jump to: