HomeFAQSearchRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
TGPL @ facebook
 
Click
 
 
Bilik Tetamu
Organisasi Teratak Gambar
Chairman
 
Vice Chairman
 
CEO
(Founder)
 
 Directors
(Administrators)
 
Secretary
 
General Manager
(Super Moderator cum Admin)
 
Technical Manager
(Technical Moderator)
 
Managers
(Moderators)
  
Assistant Manager
(Junior Moderator)
 
Chatbox Manager
(Chatbox's Moderator)
 
Marketing Executive
(Active in recruiting new members)
 
Executive
(Most active members)
Latest topics
» Ex Communication A Novel Epub Bud
Tue Oct 11, 2016 1:17 am by laquthaddljfyld

» Ex Communication A Novel Epub Bud
Tue Oct 11, 2016 12:15 am by laquthaddljfyld

» tanda tanda awal jatuh cinta
Sun Dec 16, 2012 2:48 am by apai_chey

» Mengapa Jam Menunjukkan Jam 10.10 ?
Wed Dec 12, 2012 9:33 am by apai_chey

» Adakah anda dapat cari kesilapan?
Thu Dec 06, 2012 4:43 am by fais

» kenduri besar-besaran
Thu Dec 06, 2012 4:40 am by fais

» Hantu Jenglot yang dikaji oleh Seekers Malaysia
Thu Dec 06, 2012 4:38 am by fais

» assalamualikum
Thu Dec 06, 2012 4:35 am by fais

» Fasha sanda kaki rokok?
Thu Dec 06, 2012 4:33 am by fais

» Serangga Pelik Berbentuk Daun
Thu Dec 06, 2012 4:29 am by fais

» Mata Dalam Kemaluan?...
Thu Dec 06, 2012 4:23 am by fais

» Uri Manusia Dibuat Sup Untuk Kecantikan ?
Thu Dec 06, 2012 3:58 am by fais

» lubang gergasi
Sun Apr 29, 2012 6:10 pm by qaidah

» Fosil Bulu Burung Pertama Ditemui
Sun Apr 29, 2012 6:07 pm by qaidah

» dirakamkan semasa kebakaran
Sun Apr 29, 2012 5:57 pm by qaidah

Poll
Teratak Gambar Pte. Ltd
Membosankan
9%
 9% [ 5 ]
Biasa
14%
 14% [ 8 ]
Menarik
78%
 78% [ 45 ]
Total Votes : 58
Disclaimer
TGPL  does not guarantee the reliability, completeness, accuracy, timeliness or up-to-date-ness of the material presented on the Forum Board. The material (photos, videos or texts) is published "as is", and does not represent the official views and opinions of TGPL.
 
Any reliance upon the Material presented on these forums shall be at User's own risk.TGPL does not review the substance of the content posted by users on these forums and is therefore not responsible for any of such content. TGPL merely provides a space for its users to express and exchange their own opinions.
 

Share | 
 

 Ritual mandi bertapak

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Spawn
General Manager
General Manager


Male
Posts : 3837
Age : 32
Location : Dasar Laut
Status : pembunuh upahan
Joined : 2008-07-01

PostSubject: Ritual mandi bertapak   Sun Feb 07, 2010 11:36 am

Ritual mandi bertapak



SEJAK zaman-berzaman, silat menjadi keperluan dalam mempertahankan diri.



PESAN guru silat, jangan ditepuk susu di dulang, anak harimau tak
dapat menyusu, janganlah pecah rahsia hulubalang, nanti harimau hilang
kuku.
Pantun di atas jelas memperlihatkan betapa seni mempertahankan diri cukup kuat bersendikan adat dan berpayungkan agama.
Oleh kerana itu jugalah, setiap langkah dan upacara yang terdapat di
dalam seni silat gayong mempunyai pelbagai simbolik dan perlu difahami
oleh penuntutnya.
Bagi penuntut baru, terdapat upacara tertentu yang harus mereka
lalui sebelum ditauliahkan menjadi anak murid seni silat ini iaitu
mandi bertapak.
Menurut Timbalan Presiden 1, Persatuan Seni Silat Gayong Kuala
Lumpur, Abdul Rais A. Rahman, mandi bertapak merupakan acara pertama
yang harus ditempuhi oleh mereka yang ingin belajar silat.
"Setiap langkah dalam ritual ini merupakan simbolik kepada
kesungguhan seseorang itu hendak mempelajari seni mempertahankan diri
ini," ujar guru silat berusia 44 tahun ini.
Bahan-bahan yang digunakan untuk ritual ini di samping doa, melambangkan intipati kehidupan yang harus penuntut lalui.
"Semua doa itu adalah berlandaskan ayat-ayat suci al-Quran yang
diniatkan sebagai pendinding daripada gangguan syaitan," ungkapnya
tenang.
Lengkap dengan persalinan baju Melayu hitam dan bersamping, Abdul
Rais tekun menunjukkan bahan-bahan yang digunakan dalam adat mandi
bertapak.
Akar sintok

GURU silat yang berpengalaman mampu membaca firasat melalui limau nipis yang dipotong.



Limau nipis, akar sintok, bertih beras, garam, asam jawa dan pisang emas tersusun dalam urutannya di dalam sebuah dulang.
"Limau nipis dan akar sintok adalah simbolik untuk membersihkan tubuh dan minda daripada sebarang kekotoran.
"Tindakan memotong atau lebih dikenali sebagai melukakan limau pula akan menterjemahkan sifat penuntut silat berkenaan.
"Ia bukan meramal tetapi lebih kepada pengalaman guru silat tersebut dalam membaca perilaku anak muridnya nanti.
"Dengan itu, guru tersebut dapat membuat persediaan seperti
bagaimana untuk berhadapan dengan muridnya yang panas baran," kata
Rais.
Pada zaman dahulu, cerita Rais, sekiranya bahagian limau nipis yang
dipotong itu masuk di dalam gelungan akar sintok, guru tersebut akan
mengambil pelajar itu sebagai anak angkat.
Namun, keadaan potongan limau nipis yang sebegitu amat jarang berlaku dan seringkali memberi petanda yang baik.
"Baik di sini membawa maksud pelajar itu mempunyai bakat yang tinggi dalam ilmu persilatan.
"Mereka juga mudah belajar dan senang dibentuk menjadi pesilat yang terbaik," ujarnya sambil menunjukkan cara memotong limau nipis tersebut.
Menyentuh mengenai bahan-bahan lain untuk upacara mandi bertapak,
asam jawa, bertih, garam dan pisang emas akan dijamah oleh penuntut
selepas upacara melukakan limau. Ia adalah simbolik kepada rencah
kehidupan yang akan dilalui oleh mereka sama ada di dalam atau di luar
gelanggang.
Sebagai penyudah kepada ritual ini, penuntut dikehendaki mandi
menggunakan air yang telah dicampur limau nipis. Menariknya, air
mandian tersebut akan dicampur dengan air yang diambil dari kawasan air
terjun.

RAMUAN utama dalam ritual
mandi bertapak iaitu limau nipis, akar sintok, pisang emas, garam,
bertih beras dan asam jawa yang menjadi simbolik kepada asas kehidupan.



Jelas Abdul Rais, orang dulu-dulu percaya air yang diambil dari
kawasan air terjun lebih bersih berbanding air telaga atau sungai.
Pelajar yang telah melalui ritual ini layak mempelajari seni
mempertahankan diri itu iaitu bersilat dan bertempur dengan tangan
kosong atau tanpa senjata.
Mereka juga tidak boleh melanggar ikrar gayong iaitu taat kepada
Tuhan, ibu bapa, guru dan sultan. Kata Abdul Rais, mereka yang
melanggar ikrar harus berpuasa selama tiga hari.
"Ia bukan sebagai hukuman tapi lebih kepada ingatan kerana mahu mengajar murid silat agar tidak mengambil mudah ikrar gayong.
"Lagipun, berpuasa itu mampu menyucikan diri, membuatkan kita
kembali kepada fitrah," katanya yang merupakan kumpulan generasi ketiga
murid seni silat gayong yang diasaskan oleh guru silat, Datuk Meor
Abdul Rahman.
Back to top Go down
http://teratak.forumotion.com
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Mon Feb 08, 2010 10:40 pm

mandi bertapak
Back to top Go down
zmrbd
Executive
Executive


Male
Posts : 2507
Age : 44
Location : K.L
Status : Married
Joined : 2009-04-20

PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Wed Feb 10, 2010 11:02 am

aku lepas bertarung selalu mandi wajib je...
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Wed Feb 10, 2010 2:46 pm

wakakakaakaak...sapo monang abg robott
Back to top Go down
zmrbd
Executive
Executive


Male
Posts : 2507
Age : 44
Location : K.L
Status : Married
Joined : 2009-04-20

PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Thu Feb 11, 2010 10:21 am

nak kata sapa menang tu...err..payah gak
sbb dah bnyk kali tikam pun...x mati2
yg menikam setengah mati
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Thu Feb 11, 2010 6:50 pm

wakakakakakakak..
Back to top Go down
zmrbd
Executive
Executive


Male
Posts : 2507
Age : 44
Location : K.L
Status : Married
Joined : 2009-04-20

PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Fri Feb 12, 2010 9:34 am

pas ni mandi mayat lak...
Back to top Go down
qaidah
Manager
Manager


Male
Posts : 7761
Age : 35
Location : kualo pilah telapak adat
Status : laki bini
Joined : 2009-06-05

PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Fri Feb 12, 2010 3:06 pm

uish...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Ritual mandi bertapak   Today at 7:51 am

Back to top Go down
 
Ritual mandi bertapak
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» My Ritual Dragon Fusion
» ritual summon ruling
» Ritual Question
» My Ritual Deck
» ritual deck

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
TGPL : Teratak Gambar Pte. Ltd. :: Koleksi Gambar di TGPL :: Gambar & Berita-
Jump to: